De OR, bullshitbingo en begrijpelijk geluid

Gepubliceerd door Steven van Slageren op 4 februari 2019

Het eind van het jaar is traditioneel de tijd van de lijstjes. Op allerlei terreinen worden overzichten gemaakt en ontwikkelingen op een rijtje gezet. Zo verrast de Top-2000 ons elk jaar weer met veel muziek van toen. Bohemian Rhapsody van Queen weer op 1. Blokkeerfries werd het woord van het jaar en De luizenmoeder is het beste on-line bekeken tv-programma van 2018.

 bullshitjargon 815 x 768 (2)

Bullshitbingo

Lijstjes worden er ook gemaakt van het jargon waarmee allerlei vernieuwingen, veranderingen of gewoon 'hetzelfde-maar-nu-in-een-nieuw-jasje' trends in organisaties worden gelanceerd. Hoewel er niets mis is met nieuwe ideeën en andere invalshoeken, moeten veel vernieuwingen het vooral van een nieuw jargon hebben.

Al de nodige jaren zijn er op internet zogenaamde bullshitbingo-kaarten te downloaden. Bingokaarten vol met modekreten (management bullshit, jeukwoorden of buzz-woorden). Te spelen tijdens vergaderingen en overleggen. Wie het eerst alle uitdrukkingen op zijn of haar kaart gehoord en afgestreept heeft, roept “Bingo!”

Kantoorjargon 2018

De jeukwoorden en de lijstjes van 2018 komen bij elkaar in het kantoorjargon 2018. Het Algemeen Dagblad, heeft na het afblazen van de haringtest en de oliebollentest, zijn lezers opgeroepen het ergste kantoorwoord van 2018 te kiezen. En de winnaar is … ‘eigenaarschap tonen’. Met 18% van de stemmen bleef ‘eigenaarschap tonen’ voor op ‘je rol pakken’ en ‘duurzame inzetbaarheid’.

Japke-D. Bouma verzorgt een column in het NRC over kantoorjargon en andere onbegrijpelijke verschijnselen op kantoor (bijvoorbeeld rond de vraag wie toch ooit de kantoortuin als concept heeft uitgevonden). In het Algemeen Dagblad van 21 december jl. noemt zij, desgevraagd, eigenaarschap tonen hét voorbeeld van een jeukwoord. 

Op de hoogte blijven

Elke maand tips, nieuws en inspiratie voor de OR, bestuurder en HR-manager.

Populaire blogs